20130404

Santa Maria de Vidabona- Saltor - Sant Amand

Sortida 10. Es el resum del que ha estat el dia d'avui.
Fem l'aproximació al punt de sortida, via Besalú, Olot, Vall de Bianya, Sant Joan de les Abadesses i en direcció a Ripoll, per la C-26, quan arribem a Ribamala (entre kms. 198 i 197), a ma dreta surt una pista en molt bon estat. L'agafem i a 1,4 km. aproxima. deixem el cotxe a les Puntes del Boix.
Només sortir del revolt de la corba, a ma esquerra, s'enfila un camí que no te marques, que es el que agafem. El camí està net i ens va pujant entre un bosc de pinar i boixos, cap al Turó del Padrí i el Pla de Muntanyà. Arribats al Pla, ens arriba per la nostra esquerra, un camí amb marques grogues. A partir d'ara, ja anem seguint el camí marcat amb grog, que gira cap al nord-est per arribar a Massanella, un pla des d'on surten varis camins.
Nosaltres agafem el que surt direcció nord, que segueix amb marca groga i va a les Saleres de Vidabona, un prat on hi ha pal indicador. Aquí també hi arriba el GR-3, que el seguirem direcció nord, per anar a Santa Maria de Vidabona, que ja la tenim a la vista. Quan hi arribem, aprofitem per esmorzar.
Desprès del descans, seguim pel GR, sempre direcció nord, passant pel Pas dels Maquis i Pla de Toro. Aquí el GR va girant a nord-oest i oest, per anar entre unes precioses fagedes fins al Collet del Vent i desprès ens porta a Saltor. Nosaltres arribem fins a les cases i pugem fins al Collet de Saltor, per agafar per la nostra dreta i pel costat del filat, un camí que surt direcció nord-est, que al principi no està gaire definit, fins trobar un camí amb marques vermelles, que puja des de abans de les cases de Saltor, que les tenim a sota nostre. Aquest camí puja molt decididament i passa pel costat del Faig Gros, realment un faig singular per la seva dimensió de tronc, i desprès s'enfila per una canal, la Garganta, on a dalt hi ha la font del Pi, que brolla amb un aigua molt fresca. Quan arribem a dalt la Garganta, hi ha un pla, on per anar a Sant Amand, pots tirar per dos camins, un que surt al oest i l'altre al est. Nosaltres agafem el del oest, perquè així li donarem la volta. Així arribem al Pla de Pena, per on hi arriba un camí que ve des del Coll de Jou. En aquest punt fem un gir cap al nord-est per pujar a Sant Amand, punt culminant de la nostra sortida d'avui. Seguim camí i comencem a baixar un metres cap al sud-est, per arribar a la Creu de Sant Amand, des d'on hi ha una magnífica vista als nostres peus, Collet del Vent, Serrat de Vidabona, Ripoll i la Vall del Ter. Aprofitem per dinar i gaudir d'aquesta contemplació.
Desprès seguim camí direcció est. Segueix amb marques vermelles i baixa cap a la Jaça Terrana, per seguir cap als Plans de Freixera, camí per boscos preciosos de faig i pinars. Arribem al Coll Pany de Dalt i anar baixant fins al Puig de la Caritat. Aquí trobem, uns metres per sota nostre la pista, que seguim uns metres direcció sud, fins un pal indicador i a sota un prat on hi ha una pedró marcat, que es el lloc on van trobar mort a Lluís Maria Xirinacs (polític pacifista, doctor en filosofia, sacerdot i autor català).
Des del prat i per no retornar al Coll, anem a buscar, baixant pel mig del bosc, direcció sud-oest, el camí que en la mateixa direcció ens portarà a Cal Pegot, casa derruïda, que passem pel costat. Seguim el camí que sense perdre gaire altura va resseguint el perfil de la muntanya, primer cap al nord-oest i desprès sud-oest, per tornar arribar al Pla del Toro, per on ja hem passat aquest matí. Desfem camí cap a Santa Maria de Vidabona, Saleres de Vidabona i fins a Massanella. Arribats a aquesta plana on hi conflueixen camins, nosaltres anem direcció sud-est, pel camí menys definit, que es va endevinant primer, per desprès quedar molt be definit i anar baixant decididament cap a sud fins a la pista on hem deixat el cotxe. Surt a uns quatre-cents metres mes amunt, d'on està el cotxe.

Distància recorreguda          18,5 km.