20160303

Volta per cinc ermites de la Vall del Bac

Aquesta volta l'hem fet recentment i avui la repetim amb la Colla dels dijous. Inicialment, la idea era fer una variant amb més desnivell, però com la majoria no la coneixen, tornem a repetir la volta de les ermites.
Punt de sortida, el Hostal de la Vall del Bac, s'hi poden deixar quatre o cinc vehicles aparcats a la vora de la carretera. Comencem caminant seguint el PR per l'altre costat de la carretera, direcció sud.  Seguim el camí ben traçat, fins arribar a una cruïlla, on a la dreta surt un altra pista direcció nord i desprès (NO) que ens porta a un altra de més principal per on hem de seguir a la dreta cap a Llongarriu. Aviat hi arribem i a darrera les cases ja tenim a la vista la Mare de Déu dels Àngels o de Llongarriu. Ermita romànica de final del segle XII. Es conserva en bon estat.
Seguim el GR per la pista, direcció oest , i sense deixar-la, ens apropa desprès de quasi 3,5 km. a la segona ermita a visitar. Es la de Santa Magdalena del Coll, del mateix temps que la anterior, que  està situada a la vora de la casa del mateix nom. Queda a la dreta de la pista, i ens hem de desviar uns metres. L'ermita, d'origen romànic, està amb la volta esfondrada i en estat ruïnós.
Retornem a la pista i la seguim uns 500 m. més enllà, fins un punt on baixa per la dreta un camí. Hi ha un gran roc al mig, per impedir el pas als cotxes. L'agafem i anem seguint, direcció nord. Al cap de uns 200 m. de la baixada, trobem el desviament per fer cent mestres més i anar a la tercera ermita. Es tracta de la de Sant Feliu del Bac, del final de segle XII, però edificada sobre un altra del segle X.
Retornem al camí i seguim baixant per uns prats, primer direcció oest i desprès (NO), per anar a parar a la riera de la Vall del Bac. Travessem la riera i seguim el camí direcció nord, que ens puja fins a la carretera a Sant Pau de Segúries, a sota de la casa La Badosa de Baix.
Seguim per la carretera direcció est, durant 0,5 km. i en aquest punt, a l'esquerra hi ha un entrador a una finca, amb portalada de ferro tancada on hi posa "camí particular". Ens enfilem per un corriol que puja pel costat, que no està ni pintat ni gaire definit, però pujant per l'aresta de la muntanya, ens anem enfilant fins a trobar un pista, que travessem i seguim amunt, sempre direcció nord, per anar a trobar novament la pista. Ara la seguim cap a l'esquerra i direcció nord, seguim guanyant altura passant per la cota 816, la 835, la 886 i passem a la vora de l'edificació el Corral, pujant per la pista i finalment, adrecem per un terreny recent estesat. A partir de aquí hem d'estar atents, perquè uns 200 m. més enllà, seguint la pista, surt a ma dreta un corriol que baixa entrant a una roureda molt bonica. El camí te traces marcades de PR que es troben de tant en tant, va resseguint el perfil de la muntanya, per sota del Puig d'Ou. Quan som al coll d'Empriu i estem baixant direcció sud, el corriol segueix aquesta direcció, però hem d'agafar un altre que gira i baixa per l'esquerra direcció est, per resseguir el perfil de la muntanya. Veiem ja Sant Andreu de Porreres, per sota nostre. Seguim, primer baixant i desprès amb un petit desnivell de pujada i baixar definitivament a la ermita.Un altra del segle XII i en bon estat de conservació. També està al costat d'una casa habitada.
Ens dirigim cap al oest, baixant seguint marques grogues, per una roureda pel coll de Triadú i el serrat d'en Guilla, fins a molt prop de la carretera. Aquí el corriol gira a l'esquerra, seguint les marques grogues i el perfil de la muntanya, amb el que fem una volta, per anar a la ultima de les ermites, la de Sant Miquel de la Torre, situada al costat la casa del mateix nom. Un altra ermita romànica de final del segle XII.
Acabem de baixar, direcció oest, per la pista que ens porta a l'entrada a la finca i ja molt a prop de la carretera, passem el riu i ja som al Hostal del Bac, on estan els cotxes.

Distància recorreguda             18,2 km.
Desnivell acumulat                   725 m.
Temps efectiu, caminant         5 H. 30'

Enllaç al àlbum de fotos de Joan