20121221

Sant Privat d'en Bas - Escletxes de Freixeneda

Aproximació per Sant Privat d'en Bas, agafant la pista asfaltada a l'esquerra, abans d'arribar al poble i seguir-la fins al Pla d'en Xurri (zona de pic-nic).
Anem seguint el camí, paral·lels al riu, fins a la caseta del cable, on agafem el camí del Sallent, que ens va pujant fins a dalt la cinglera, passant per Les Escales. Una vegada a dalt, trobem un pal indicador en varies direccions  Agafem la de Can Sallent que està a uns 3 minuts. Arribats al lloc, fem un descans per esmorzar.
Desprès, seguim camí direcció est, on ja trobem marques grogues per pujar decididament cap a la Creu de Freixeneda. Des d'aquí el camí fa una lleugera baixada, fins a la casa de Freixeneda, on hi ha un freixe singular.
Seguim caminant cap a l'oest, en direcció al Collfred, fins arribar a un punt on hi ha un freixe monumental. Des d'aquest punt, surt direcció sud, a la nostra esquerra, el camí que puja a les escletxes o clapisses de freixeneda. El paratge es totalment singular, amb unes falles en totes direccions. Sembla que el seu origen es degut al terratrèmol del any 1425, conseqüència del que es van obrir aquestes escletxes al terra. La seva orientació obaga, els faigs i boixos que l'integren, fan que aquest lloc ombrívol, tingui un microclima, pel que les parets de les roques estiguin cobertes de molsa.
Desprès de passejar unes quantes escletxes, decidim fer la tornada,  pujant a la carena des d'on estem, i un cop a dalt, seguim un camí direcció est, que deixem quan estem a prop de Freixeneda i baixem adreçant pel bosc.
Dinem al era de la casa, i mentre aprofitem per mirar la bonica vista cap al Puigsacalm. Desprès i des de la mateixa era, baixem a un camí que passa per sota i l'anem seguint fins a uns 750 m. mes enllà, on hi ha una fita al costat dret. Allà hi surt el camí que baixa, anomenat del Salt del Bot. Va baixant direcció est fins arribar a prop del riu. Allà seguim un camí a la nostra dreta, direcció sud, que ens porta fins al riu que baixa del Salt de Sallent, el travessem i ja tornem a ser al camí que hem fet al matí de pujada. Només cal desfer-lo fins al cotxe.

Ruta circular. El trac va deixar de gravar a un km. del final de la ruta, però el camí es el mateix del inici.
Distancia recorreguda:   14,3 km.
Desnivell acumulat:        877 m.
Temps, sense parades:  6 h. 14'

Enllaça al àlbum de fotos: