20140410

SADERNES: St. Aniol, Salts del Brull i de la Capa i Cova dels Trabucaires

Desprès de un temps llarg sense accedir a la zona de Sadernes, aquesta setmana hem decidit de fer aquesta sortida que ja teníem parlada des de feia molt de temps.
Accedim amb els cotxes fins al últim aparcament habilitat. Comencem a caminar, passant pel pont de Valentí, fins a Sant Aniol, on fem un petit descans. Continuem camí tornant per la passarel·la i al altre costat, agafem el camí de pujada cap al Collet de Clarioles, on fem parada per esmorzar.
Seguim direcció nord, pel camí del pujant d'en Llebre i desprès de superar uns 150 m. de desnivell, deixem el camí, baixant a la nostra esquerra, per un corriol que de seguida queda molt poc definit, i que es va endevinant, trobant de tant en tant alguna fita. Es camí perdedor i no recomanable per gent no acostumada a resseguir vells camins perduts.
Després de alguns trams de forta baixada, arribem al riu, on uns pocs metres a l'esquerra ja ens trobem amb el saltant del Brull, amb vista a la gorga del Brull uns 30 m. per sota. A la dreta del saltant, i ha un camí marcat com de sortida, que ens portaria a una cruïlla (que ja trobem més endavant), poc abans del pas Gamarús.
Nosaltres, pugem riu amunt, per anar a trobar el Salt de la Capa, aquest tram es va passant com es pot, en funció de la quantitat d'aigua que baixa pel riu. Arribem a la gorga, i tenim al davant nostre el salt que per la seva forma de capa, l'hi dona nom.
Reculem pel riu fins un poc abans del camí per on hi hem baixat i al costat dret, agafem el que ens sembla un camí de pujada, que aviat veiem que també es molt perdedor. Com la nostra referència es el peu de roca de la cinglera, tirem amunt pel mig del bosc, per allà on podem, i quan arribem a la roca, ja trobem una traça de camí que anem seguint direcció sud-oest fins un punt on ja tenim que grimpar per la paret de roca. Es l'accés a la cova dels Trabucaires. En aquest punt, es millor ajudar-se d'una corda, ja que a la paret hi ha varis punts per enganxar la corda, que ens serà molt útil sobretot a la baixada. Avui, hem tingut la sort que ens acompanyin dos expertes amb aquestes disciplines, com son en Xavier i Jordi, que s'han incorporat al grup per fer aquesta feréstega sortida.
Es fa una grimpada i desprès es passa per una zona de roca on hi ha pedres soltes, que totes cauen al punt de pujada, així que si queda algú a sota, millor que se'n aparti. Arribats a dalt ens trobem amb una balma en pendent, que es la que rep el nom de cova dels Trabucaires. El que si es espectacular, es la vista que hi ha des de aquest mirador. Al davant, tenim el Bassegoda i a baix a l'esquerra, el lloc on hem estat, es veu la gorga del salt de la Capa.
Desfem amb molt de compte el camí de baixada, ajudats per la corda. Seguim el camí que baixa uns metres direcció sud, sud-est i anem seguint com podem el que s'endevina de traces i alguna fita de tant en tant. De vegades anem amunt o avall fora de traça i si ho veiem malament, fem variacions per intentar trobar la resta del camí. Realment, es un camí perdedor i que només es pot intentar de fer amb un Gps amb mapa incorporat, per saber al menys la cota i direcció a on anar.
Passem el pas Gamarús, que es un pas aeri, però equipat amb cadenes, i com ja hem fet tard amb tanta aventura, parem a dinar.
Seguim camí de baixada a can Barrufa, sense senyalitzar i amb algunes fites, però ens orientem i arribem a la casa. Seguim direcció sud-oest i desprès sud-est, per tornar a passar per Sant Aniol i desfer el camí de baixada fins als cotxes.
El paratge que hem vist es totalment salvatge per ser poc accessible. Es una sortida on no es fan molts kilòmetres, però es molt lent de caminar, per les condicions dels camins perduts, trams que van des de que es deixa el pujant del Llebre fins arribar al pas Gamarús.
Avui, a més del esforç hem deixat pel camí un smartphone i unes ulleres, perduts a la muntanya.

Distància recorreguda               18,6 km.
Desnivell acumulat                     773 m.