20140522

La Miranda de Terranyes, pel Barranc de les Tosques i riu Algars

Segon dia als Ports. Avui ens dirigim al poble de Arnes, al límit de Aragó i Catalunya. Agafem la carretera d'entrada al poble i abans d'arribar-hi, a ma dreta agafem una pista asfaltada cap al riu Algars. Aquesta pista, desprès passa a ser de terra i hem d'anar seguint les indicacions cap al Toll del Vidre. Deixem els cotxes, a sobre el toll, a una zona on hi ha lloc, al costat de la pista.
Sortim caminant direcció SE seguint la pista, fins que trobem passats uns 350 m. un corriol marcat amb una fita, que surt a la nostra esquerra. L'agafem i anem seguint aquesta Senda de la Cova, que ens puja fins al coll de Xertó , per baixar desprès fins a la vall del altre costat, al riuet de les Valls. Al altre costat de riu, tenim a la vista el Mas de les Valls.
Aquí trobem un pal indicador i hem de seguir direcció S cap al Barranc de les Tosques. El camí, marcat com a PR, va pujant suau i fent alguns escalons. El corriol passa la vora del Tormo de la Ponça, i mes endavant pel Estret de l'Home. Desprès va baixant un poc per anar a trobar el barranc per on puja el corriol sempre direcció SE, passant vora la Cova de les Tosques. Anem pujant fins a trobar una pista, que seguim a l'esquerra i que ens va portant fins a un altra, que va sortir al Coll de Miralles, on hi ha una gran bassa, a disposició dels bombers, per combatre focs a la zona.
Ara el corriol segueix direcció S pujant en llaçades. Aviat ens trobem amb Lo Pimpoll, el primer dels pins negres monumentals, dintre de un bosc de pi negre, on els seus exemplars ja son singulars. Més amunt trobem l'altre pi monumental, Lo Ramut, menys alt que l'altre, però amb unes rames tremendes. Està tocat per un raig, però ha cicatritzat bé. Al seu darrera i pujant pel camí hi ha també un bonic grèvol ben vermellós. Aviat arribem al Grevolar, on a l'esquerra del camí hi ha unes roques des d'on es pot admirar tota la vall per on hem pujat i la vista al territori, que desprès veurem més ampliada des de La Miranda.
Seguim pujant amunt fins a dalt al Coll de l'Ereta dels Clots. Aquí en lloc d'anar directe al refugi de Terranyes. direcció SE, fem un gir cap al SO, seguint la cinglera i anem cap a La Miranda de Terranyes. Anem seguint el camí marcat amb fites i passem per la Font del Buc, arribant en poca estona a La Miranda. Aquí la vista es espectacular: al nostres peus La Vall de l'Algars i el Barranc de la Paridora, al altre costat, les llometes de Venanci, la mola de Catí, les moles i el Mas de Lino. Mirant per on hem pujat, tot el Barranc de les Tosques, Arnes. Els pobles de la zona, de Catalunya i Aragón, a la dreta les roques de Benet i els Montsagres....
Desfem un poc el camí, per anar cap al refugi de Terranyes o també anomenat Mas de Torrero. Fem un petit descans i decidim tornar cap a La Miranda, per baixar pel camí previst i no allargar per un altre que baixa cap al Barranc de Sampera.
Tornem a desfer el camí fins a La Miranda i direcció al Coll de l'Ereta, però quan portem uns 150 m. pel camí de l'Ereta, a la nostra esquerra, hi ha unes fites que hem de seguir. El camí segueix recte. Nosaltres, a l'esquerra uns pocs metres, per unes roques,  ja veiem la fita més gran, que ens indica el baixador pel bosc de pins, anem seguint pels Clots, baixant en forta pendent, passem per sota la cinglera, on hi ha una zona on es veu un despreniment recent. Anem baixant fins a trobar la pista que seguim fins al Coll de Monfort, on ja trobem a l'esquerra una fita i una petita fletxa feta amb pedres, que ens indiquen el camí que va baixant en forta pendent, trobem marques de PR. Trobem una bifurcació. Nosaltres baixem pel camí vell, però els dos van al mateix lloc. Més avall, passem vora el Mas de Llosero i al poc ja veiem el Mas de Pau, només hem de travessar l'Argars i ja hi som.
Veiem els seus dos arbres monumentals, el roure i la carrasca i la Font del Mas, i com ja se'ns posa a ploure, no ens hi entretenim gaire i tirem camí avall, seguint el curs del riu, que anem travessant varies vegades, fins arribar on tenim els cotxes. Allà mateix hi ha el baixant al Toll del Vidre, que anem a veure abans de marxar cap a Valderrobres.
Aquesta tarda plujosa, encara aprofitem per anar, desprès de passar per l'hotel, a fer una visita turística a La Fresneda, La Portellada i el paratge del Salt, al riu Tastavins.

Distància recorreguda               21,4 km.
Desnivell acumulat                    952 m.
Temps efectiu, sense parades    7 h. 13'

Enllaç a la traça:  http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6938682

Enllaç al àlbum de fotos de Eduard: