20140523

L'Espina, pel Barranc del Carrer Ample

Avui, tercer dia de la nostra expedició als Ports, he triat un dels itineraris del llibre de Jordi Bustos "Por los Puertos de Beceite", editorial PRAMES. L'objectiu d'aquesta sortida es poder gaudir del grans contrastos d'aquestes muntanyes. Tindrem durant una bona estona, la visió des de baix del barranc, de tot l'entorn.

Aproximació des de la cruïlla d'Horta de Sant Joan, camí asfaltat fins al àrea de pícnic de la Franqueta, seguim la pista, deixant l'àrea al altre costat de riu, i deixem el cotxe uns metres mes amunt, on hi ha una petita zona d'aparcament.

Seguim direcció E per la pista, per anar a buscar el Barranc del Carrer Ample que entra per la nostra esquerra, seguint el indicador cap a la cantera de marbre. A partir de la cantera pugem pel llit del barranc, on no hi ha camí definit, només trobem de tant en tant algun tros de corriol i fites. Passem per la font de les Figuerasses, on trobem cruïlla que hem de seguir per la dreta, passant pel Estret de Palanquetes. Un poc mes endavant, per sobre nostre i a l'esquerra, es veu una roca forada, arribem a un estret i quan sortim trobem una cruïlla de barrancs. Hem de seguir pel de la dreta. Trobarem un abeurador i un dipòsit d'aigua, que ve de la Font de les Baranes. Entrem a un estret que va pujant, fa un gir  a la dreta i segueix pujant, fins arribar a un pla. Seguim pel camí per entrar a un altre estret i seguir pujant, quan sortim del estret trobem una zona boscosa i quan sortim un altra vegada al barranc, a partir d'aquí ens va sorprenent la força de la pedra que ens envolta.
A l'esquerra un petit aixopluc possiblement utilitzat per pastors. Continuem camí i tornem a entrar a un estret on hi ha estratificacions rocoses, seguim per dins del barranc. Trobem un altra cruïlla de barrancs. Entrem uns metres pel de l'esquerra per anar a veure la Cova del Frare, de dimensions considerables.
Desfem el camí per seguir pel barranc que pujàvem, que es va estretint i trobem molt de boix. Sortim del boixar i entrem a un prat, seguint pujant cap al final del barranc. Anem a sortir al GR7, que seguirem cap a l'esquerra per anar al Mas de Maraco i seguim cap al coll d'Alfara, que tenim al davant nostre, entre la Punta del Bassiol (a la dreta) i l'Espina (a l'esquerra).
Seguim el GR cap a l'esquerra fent cap a un petit coll pedregós, des d'on es veu Paüls,  i la vall del Ebre i Tortosa i al fons el Delta i el mar. Aquí deixem el GR i per l'esquerra agafem un caminet que surt cap al cim de l'Espina. Descansem i fem vistes al que ens envolta.
Desfem camí pel GR fins on l'hem trobat de pujada i el seguim, pujant i flanquejant per sobre del Barranc del Carrer Ample. Tot això ho fem carenant i tenint vista a Alfara de Carles i la zona del Toscar, el camí de pujada a Caro i el cim de Caro, amb les característiques antenes. El GR va seguint canviant de vessant per les Rasses del Maraco fins que entrem a un bosc de pi.
Arribem al coll de la Miranda, on el camí gira a l'esquera i comença a baixar. Anem seguint el camí pel bosc i entre boixedes fins arribar al pla i arribem a un punt, on a la dreta surt un camí. En la direcció que portem, segueix el GR que a uns 500 m. ens portaria al refugi de les Clotes.
Agafem aquest camí a la dreta que ens porta a un estret rocós, que passem i comencem a baixar passant per una zona de tartera i seguim baixant per anar a trobar la pista de la Vall d'Uixó, al Coll de les Saleres. A partir d'aquí seguim la pista de baixada. A la dreta ens queden els Roquers de les Coves Roges i el Barranc dels Estrets. Anem baixant les llaçades de la pista, fins arribar al pla, en poca estona ja estem a l'entrada del Barranc del carrer Ample i al poc, al lloc on hem deixant el cotxe.

Distància recorreguda             18,25 km.
Desnivell acumulat                   738 m.