20141004

Travessa per la Serra de Busa

Sortida programada amb la Colla L'Isard, de Bescanó

Indret força desconegut per la gent de la Colla i que mereix ser conegut. Aprofitem que s'ha organitzat el viatge amb bus, per fer una variant a la ruta, tal com l'he fet sempre. Aquest cop, en lloc de fer una circular, he dissenyat la ruta com a una travessa. Sortint de la Vall d'Ora, pujant i caminant per la Serra de Busa i baixada cap a la Vall de Lord.
La Serra de Busa, militarment va tenir gran importància, com a campament d'instrucció a la rereguarda, durant la guerra del Francès, arribant-hi a concentrar gairebé 8.000 homes. La memòria popular el que mes ha conservat, es el fet de que l'esperó del Capolatell es va fer servir com a presó militar per als soldats francesos, ja que està rodejat de cingleres i només estava unit per una passera de fusta, que avui es un pont de ferro.

El bus ens deixa al davant del monument en record del comte Guifre. Comencem a caminar baixant cap al riu d'Aigua d'Ora, passant per sobre el pont romànic que uneix l'antiga escola, transformada en Ecomuseu de la Vall. El corriol, indicat cap a l'escala de Busa, segueix cap a la dreta, direcció N., i es pot seguir pels pals indicadors que anem trobant. Pugem cap a El Pujol, i seguint els pals indicadors, direcció nord, ens endinsem al bosc fent una pujada sostinguda, fins arribar a la pista on ja tenim a la nostra esquerra la masia Orriols.
Només passar pel seu davant, ja veiem a la nostra dreta, el corriol que segueix pujant i veiem el grau per on accedirem a dalt. Arribem a sota la paret cinglera i anem seguint cap al O., fins arribar a sota l'escala. La pujada del grup, la fem sense cap dificultat i un cop a dalt la cinglera, anem seguint els pals i fites que trobem, sempre cap al O. i sense allunyant s'hi. Mentre, i per la zona boscosa, els boletaires van fent la seva collita.
Passem pel pla de Busa i ca l'Artiller (polvorí a la guerra del Francés). Mes endavant, girem a nord i ens dirigim a la font de l'Espedreguer on emplenem aigua i desprès a ca Vila. Seguim cap a la Creu del Capolat, un excel·lent mirador de oest a est: El pantà de la Llosa del Cavall, Sant Llorenç de Morunys, el Santuari de Lord, la serra del Vert, un Pedraforca desconegut, la serra d'Ensija. Més a prop de la paret d'aquesta cara nord de la serra, veiem als nostres peus les serres de Bastets, Llengots i Valielles Desprès d'admirar el paisatge, seguim cap al O., bordejant el Capolat i entrem a la presó, al Capolatell, pel pont penjant.
Ens arribem fins al seu extrem per tornar a contemplar la bona vista que hi ha i desfem camí fins a la Creu del Capolat.
Ara seguim un camí que va cap al E., pel costat de la cinglera i puja cap al Roc de Migdia i El Cogul, punt més alt de la ruta. Aquí, aprofitem per dinar, tenint la vista que hem descrit abans.
Seguim el camí, cap al E., per baixar fins al coll que hi ha desprès d'on hem dinat i aquí agafar el corriol de la Canal de Can Vila, que ens baixarà per un bonic camí, cinglera avall en direcció nord, fins al coll de la Vera; estem al peu de les agulles dels Llengots, on ja girem al O. baixant per un camí força pedregós i que més endavant esdevé una pista que va cap a Tresserres. Arribem força més endavant a un punt, on el camí segueix i ens portaria a la casa de Tresserres, però hem de fer un gir a la nostra esquerra per un camí indicat a Creu Capolat i Casa Llobeta i pujar una mica per anar a buscar el Forat, pas que ens torna a portar a peu de cinglera. Passem per sota el Capolat i Capolatell i ja la vall s'obre i seguim camí cap a Sant Iscle. Des de aquí el camí comença a baixar també per dintre bosc, decididament cap a la carretera, on ens està esperant el bus.

Sortida de travessa
Distància recorreguda             19,3 km.
Desnivell acumulat                   973 m.
temps efectiu, sense parades   6 h. 36'

Enllaça a la plana web de la Colla L'Isard de Bescanó, per veure fotos d'aquesta diada: