20150221

Aiats - La Bastida - Cabrera (per l'osca) - La Tuta (Sortida programada per la Colla l'isard)

L'encant de la sortida d'avui, no han pogut ser els bonics paisatges que des de aquests emblemàtics llocs es poden gaudir. Malauradament per nosaltres, avui ha estat un dia de boira espesa i a estones amb neu.
Como deia, l'encant ha estat precisament l'espectacle del propi paisatge a curta distancia, els arbres entre mig de la boira i la forma de la neu gebrada, agafada a les branques sense fulla, dels arbres. Sempre cal veure la part positiva dels esdeveniments.

Fem l'aproximació per la C-153 fins a Cantonigròs i baixem els cotxes fins al pont de la Rotllada, on entrem per la pista fins l'encreuament que surt cap a Can Caselles, on deixem els cotxes.
Sortim que ja comença a fer un plugim i ens equipem. Seguint el camí que ens porta fins a la masia d'Aiats, des d'on enfilem el corriol amb resta de pintura blava, que ens va pujant fins a dalt del cingle, al Pla d'Aiats. Per la pujada, ja ens comença a nevar. Arribats a dalt, ens dirigim direcció sud est fins al mirador. Ens tenim de resguardar una mica  del vent fred, entre mig dels alts matolls i arbres, i aprofitem per esmorzar.
Seguim el camí cap al Coll Saiols i Puig de la Bastida, des d'on baixem cap a la vall, seguin el camí que baixa del mateix puig. Arribats a baix agafem la pista direcció oest que ens porta a la Casanova dels Racons i seguim aquesta pista fins al encreuament del Port de la Faja.
En aquest punt, enfilem a la nostra esquerra un camí (sense definir al principi) que surt direcció sud pel mig d'uns prats- Quan entrem a bosc de faig, ja comencem a trobar alguna pintada groga i el camí ja està més traçat. Anem seguint i pujant i a mitja pujada travessem un camí més ample i planer amb un pal indicador: a l'esquerra, cap al pàrquing de sota les escales de Cabrera, a la dreta cap a Sant Julià i recte a munt, a Cabrera. Seguim pujant el dret corriol i anem a sortir  molt a prop de l'Osca de Cabrera, al costat del Puig de Cabrera, on gairebé no hi queda cap resta de les ruïnes del antic castell. Ara hi ha una taula rodona d'orientació. Seguim el camí cap al Santuari que no veiem fins quan ja hi som a uns 100 m., per la boira que segueix agafada als cims.
Baixem per les escales fins al Coll de Bram i seguim direcció sud, deixant a la dreta el camí que baixa a la casa de La Tuta, fins arribar a un punt on hi ha una roca pintada al mig del camí, des d'on surt a la dreta el camí que ens portarà a l'Agullola de la Tuta. A la mateixa Agullola hi surt un camí que baixa per darrera, direcció est i que desprès segueix cap al sud pel Pla de Sitjar, fins al final, al Morral de Casellas. Acabem de baixar uns metres a la punta del Morral, on hi oneja una senyera, per gaudir de la única vista de paisatge que hem tingut durant tot el mati. Tot just ara, comença a trencar-se una mica la boira, deixant-nos veure el fons de la vall, amb les cases de Casellas, i Cantonigròs i L'Esquirol. També veiem les parets de la cinglera d'Aiats, on encara segueix agafada la boira a dalt.
Tornem a pujar els pocs metres baixats i tindríem de retrocedir uns 70 m. el camí, per desprès baixar cap a l'esquerra, però no ho fem i per la mateixa cara oest, tirem cap a la dreta (NO) i baixem de dret pel mig la fageda, fins a trobar el camí de baixada que ja es veu ben definit i el seguim direcció S. baixant fins a sobre de Can Casellas, passant per un corriol al principi, que va pel costat d'un filat i trencant cap a baix a la dreta pel mig del matoll de boixos, desprès d'haver passat la casa, Anem a trobar el camí que ens baixarà fins als cotxes, que estan uns metres més avall.

Distància recorreguda                12 km.
Desnivell acumulat                     763 m.