20160114

Coll de Bracons - Pic del Àliga- Pont de Salgueda - Collada San Bartomeu i Bracons

Una molt bonica volta per la serralada de Curull i tornada per la part nord a tocar de Vidrà.
Sortim des del coll de Bracons, pel camí de pujada al Puigsacalm, que anem seguint fins la collada de Sant Bartomeu. Quan arribem a aquest punt i sense passar la tanca de filat, a l'esquerra surt un corriol direcció oest, que pel mig de la fageda ens va portant planejant, per la vesant sud de la serra de Curull, passant pel coll de la Gallina, collet de la Foradada, coll de Joan, fins arribar al coll de la Coma del Coll. En aquest punt, ens desviem a la dreta (E) per agafar el camí de pujada al pic de l'Àliga, on desprès de una exigent pujada i petita grimpada, ens hi plantem. Gaudim d'una molt bona vista a 360º amb panoràmiques properes a Bellmunt i Vidrà i la comarca d'Osona.
Desfem camí fins a la Coma del Coll i seguim ara baixant, direcció oest.
Un poc més avall de la cota 1254 del mapa Alpina, el camí està mal dibuixat. Hi ha una petita cruïlla, on a la dreta surt un corriol que deu d'anar cap al Castell de Curull. Segons el mapa el camí continuaria direcció oest, però no hi ha camí. En canvi, el camí segueix baixant fent una llaçada cap al (SE), a l'esquerra, i uns metres mes avall de la llaçada tenim d'estar atents a un camí que baixa a la dreta, passant pel filat de cordill, que hi ha per la vora del camí que baixem, que es per on hem de seguir. El que baixem, continua i no l'hem de seguir.
Seguim avall per aquest camí i mes endavant ja veiem marques grogues que anem seguint i que ens porten a can Salgueda, una casa gran situada a la vall. Seguim baixant, ara per la pista, fins a trobar la riera de Salgueda i desprès, comencem a pujar per un camí, que ens porta a sobre del salt del Molí, on ens hi acostem per la serva part alta. Desfem aquest petit tros i seguim fins al pont de Salgueda.è
Ara, agafem el camí PR que va per l'altre costat de pont i desprès torna a travessar la riera, ens porta fins a la pista que va a Sant Bartomeu. Aquí, girem a l'esquerra i la seguim uns 330 m. direcció Vidrà. Desprès agafem una pista força enfangada, que puja per la dreta, fins a trobar el camí senyalitzat direcció Puigsacalm. Hi ha un indicador i unes fites de pedres. Seguim per un pas de tanca,força original perquè te tancat a la part superior i seguint el camí de pujada, fem cap al collet de la Fenaiola i seguim sempre direcció Puigsacalm, anem a parar a la vora d'un mas, anomenat La Vila de Bosquerons. Hi passem a la seva vora i anem seguint la pista que ens baixa cap a la riera de Sant Bartomeu i novament, a la pista que hi va. La seguim un bon tros i cap a la part final fem alguna drecera, que aconsello no seguir, perquè el camí està un xic brut. Arribem a Sant Bartomeu de Covildases, on fem una parada per dinar.
Desprès, seguim el camí de pujada passant a la vora de la casa de Sant Bartomeu i pel costat la font del mateix nom, pujant per la pista que va a parar a prop la Font Tornadissa. Aquí ja seguim el camí de baixada des de Puigsacalm cap a collet de Sant Bartomeu, on ja acabem de desfer camí fins els cotxes, al coll de Bracons.

Distància recorreguda          19,6 km.
Desnivell acumulat                929 m.