20160129

L'Albera francesa: Laroque des Albères - Puig Neulós - coll de l'Ullat - Laroque

Molt bonica sortida per l'Albera de França. Arribem fins als poble de Laroque des Albères des de Girona, per la Ap-7 i sortida a Le Boulou. Aquí anem a agafar la D-618 direcció Argelès. Sortida de Saint Genís i desprès la D-2 fins a Laroque. Anar a la rue de Roca Vella i deixar els cotxes a una zona habilitada d'aparcament.
Comencem a caminar seguint el carrer Roca Vella, que passa a esser pista, fins arribar a Sant Fructuós de Roca Vella, on es conserven només les parets. Uns metres més enllà, a l'esquerra baixa un corriol que hem d'agafar per anar a la riera, travessar-la i seguir corriol amunt. Trobem un rec i hem de seguir pujant pel corriol, marques grogues i senyalitzat sempre cap a "Puig Neulós". Més endavant trobem una cruïlla senyalitzada on podem anar cap al refugi l'Ullat (per on baixarem), o seguir cap al Neulós, que es el que fem. Anem a sortir a una pista, on girem cap a la dreta, seguint-la per desprès seguir el corriol indicat cap al Neulós. Quan soms aproximadament a la cota de 590 m. trobem un indicador i deixem el camí per pujar a veure un dolmen que hi ha,
Tornem a baixar uns metres per retornar al camí i seguim pujant. Aviat la vegetació ens canvia de les alzines al faig majestuós (per aquest costat, els boscos estan ben cuidats). Anem seguint sempre les marques grogues i les indicacions i arribem a la cota 1090, on ja trobem la pista que seguim a la dreta durant uns 500 m. fins arribar a un aguaitador des d'on avui i per culpa de la boira, no tenim gaires vistes. Aquí mateix agafem a l'esquerra el corriol indicat, que ens pujarà fins al Puig Neulós.
Seguim la carena direcció sud-oest i passem el filat, per baixar a veure el Pou de la Neu, perfectament restaurat, conservant el seu estat original. Seguim el corriol en direcció (SO) fins al coll del Pou, on tornem a travessar el filat i ara anem pel costat la carretera fins on fa corba a la dreta. Natros, seguim el corriol (marques verdes) que pel mig del bosc de pins ens anirà baixant primer cap al oest i desprès cap al nord-oest fins al coll de l'Ullat. A l'esquerra nostra es troba el refugi guardat del mateix nom. Natros feu un gir a la dreta seguint la carretera fins a trobar unes taules de picnic i una font. Hem de baixar pel costat la font, per agafar el corriol amb marques grogues, que ens va baixant direcció nord, per la fageda i més avall per alzinar, fins a tancar el bucle de la ruta i desfer camí. Cal tenir en compte, que uns 200 metres més avall d'on tanquem el bucle, hi ha un pal indicador on hem de girar baixant a l'esquerra. Si seguim el camí en la direcció que baixaven, aniríem a parar al nucli antic del poble de Laroque. Natros, girant a l'esquerra, baixem fins a la riera, que tornem a travessar i desfem el camí fins als cotxes.

Distància recorreguda            17,9 km.
Desnivell acumulat                 1.180 m.
Temps efectiu, caminant        6 H.