20160416

Albera Francesa: Bosc de la Maçana, des de La Vail

Molt bonica sortida a l'Albera Francesa, per ensenyar aquests indrets a uns bons amics que avui m'acompanyen.
Des de la sortida del Voló, agafar la D-618 per desprès de passar S. Andrée, sortir a la rotonda, i anar a buscar la carretera que va a La Vail. Una vegada som al poble, deixem els cotxes a un lloc on podem aparcar sense fer destorb.
El dia, es esplèndid, està el cel clar i lluminós, i ens permet veure tot l'entorn de muntanya que tanca la vall.
Comencem caminant direcció al poble i abans d'arribar a la ultima casa, on acaba la tanca de la carretera per la dreta, girem cap a baix  per un corriol a trobar el riu. El travessem i busquem cap a la nostra dreta per trobar el camí marcat amb color grog, que primer segueix el curs del riu i desprès ens comença a pujar. Un poc mes amunt, trobem un pal indicador, que ens dirigeix  al Roc de les Medes i cap al Puig del Quatre Termes.
A partir d'aquí comença una pujada constant i en pendents que ens fan suar de debò. La direcció es sud, sud-est. La nostra referència, a l'esquerra, es el Roc de Montbran, una formació rocosa que sobresurt. Seguim pujant i ja deixem el Roc per sota nostre i quan arribem a l'altura del Roc de les Medes, ens parem per descansar i esmorzar.
Seguim la nostra pujada i comencem a trobar exemplars de faigs de gran dimensió i també tres teixos centenaris. Seguim fins arribar a la cota 920 i desprès fem una petita baixa fins al Coll de l'Aranyó i seguir pujant per una bonica fageda, deixant el Pic de l'Aranyó per sobre nostre, fins arribar al Coll dels Tres Faigs (1.041 m). Estem un centenar de metres per sota la carena i a la vora del Puig de Quatre Termes, i de fet hi ha el camí que hi puja. Natros, agafem el de l'esquerra que segueix per dintre la fageda, amb marques grogues. Més endavant, trobem un indicador de camí per baixar cap a La Vail i també per anar a la font de Noufonts. Seguim el nostre camí en la direcció que portàvem i que gira cap al nord-est per una carena que es tot un prat, Desprès, ja ens endinsem a la Reserva Natural de la Maçana, fins arribar a les Barraques de les Colomates, una d'elles habilitada com a refugi lliure. Hi trobem gent que hi han fet acampada.
Des de les barraques baixem direcció sud pel camí que ens porta a la Font d i e les Colomates i ens quedem a dinar al costat de la riera de la Maçana. Fem un merescut descans i gaudim del entorn, amb aquesta fageda i roureda de la que en parla l'amic Jaume. Ha llegit de l'indret, i cal remarcar que es un hàbitat aquest bosc, on no s'hi fa cap tipus d'actuació des de fa uns 120 anys. Tots els processos son naturals, la vida, creixement i la mort dels arbres, quedant a sobre el terreny. Es una zona amb una biodiversitat única, reconeguda a nivell europeu.
Desprès del descans, seguim camí a la vora de la riera i aquí, les marques del camí canvien a color vermell. Anem seguint aquest bonic camí pel mig de les fagedes i rouredes, deixant a dalt a la dreta nostra, el Pic de Sallfort. Seguim fins arribar a un coll, on hi ha cruïlla de camins. El que venim, i al davant nostre un altre que hem de seguir a l'esquerra i direcció nord-oest, que torna a tenir marques grogues. Ens portarà cap al coll d'en Verderol i més endavant al Corral dels Porcs, una caseta construïda en pedra i que sembla s'utilitza com a refugi. Arribem al Coll de la Plaça d'Armes, on per la dreta baixa un camí, cap al Rimbau. Nosaltres seguim en la mateixa direcció que portem i enfilem la pujada a la Torre de la Maçana.
La Torre, que formava part del sistema defensiu establert per Jaume III, te una situació immillorable, a sobre un turó i vista a 360º. Ens permet, veure tot el recorregut que hem fet: La Vail, els rocs de Montbran i el de les Medes, els colls de l'Aranyó i dels Tres Faigs, la carena, el bosc de la Maçana, que arriba fins on som. Al nord, tota la costa vermella, amb Colliure i Argelès.
Desprès, seguim camí direcció nord, seguint els pals indicadors, direcció La Vail. Seguim camí baixant per la vesant nord, per un corriol ben definit i de forma decidida fins al Coll del Pomer, per desprès anar fent baixada suau fins a trobar un pal indicador que ens dirigeix a La Vail. Quan canviem a la vesant sud, la de La Vail, el corriol fa la baixada molt forta fins arribar a baix a la pista, que seguim a la dreta fins arribar al poblet i als cotxes.

Distància recorreguda        18 km.
Desnivell acumulat             1.053 m.