20160922

Travessa de Vallter a Thuès-Entre-Valls (França)

Per avui, hem planificat la travessa que des de fa un temps estem en ganes de poder fer. Donat que hem estat 18 Caminants, hem pogut comptar amb un bus que ens ha portat al mati fins a Vallter i a la tarda ens ha vingut a recollir a Thuès-Entre-Valls.
El bus ens deixa al punt on puja el sender que va cap al refugi d'Ulldeter i comencem a caminar seguint-lo, sempre direcció oest. Passem a la vora del refugi i continuem més amunt, pel GR-11 fins al Coll de la Marrana. Un cop som a dalt, anem seguint el GR cap a Tirapits. Quan arribem a la cabana, fem parada per esmorzar. Continuem seguint el GR, direcció sud, i pugem al coll de la Vaca on el sender gira al oest i passem pels pics de la Vaca fins al coll de Carançà.
Aquí, deixem el GR i comencem a baixar per un sender molt evident, a la nostra dreta, direcció nord-est. Un poc més avall, ja veiem l'Etang Bleu. El camí fa una baixada molt dreta. Des de on som, distingim perfectament el Pas del Porc, a la nostra esquerra. Arribem al estany, que bordegem i seguim baixant direcció nord, cap al Estany Negre. Quan ja som al punt de desaigua, el sender gira a (NO) per anar baixant seguin el curs del aigua, cap al Planell de l'Estany. El sender, segueix baixant direcció nord fins arribar al Estany que coneixem com de les Truites i els francesos l'anomenen Estany de Carançà. Aquí hi ha un parell que es tiren a nedar. L'aigua es ben freda, però no poder resistir de banyar-se.
Continuem baixant direcció nord, sempre pel costat del riu i arribem a la vora de la Cabane de la Basse. Es feta de pedra seca i amb forma rodona. La zona que ara caminem, es més plana i més avall ja hi trobem bestiar pasturant. Desprès el camí baixa, sota bosc de forma molt pronunciada, direcció (NE). Aquí cal anar amb més compte per la forta pendent. Finalment, arribem al refugi de Ras de Carançà, on fem parada per dinar. sobre nostre, tenim el Pic Redoun i el de Gallinàs.
Seguim el sender (NE) i anem baixant, passant per la Pedra Dreta i sempre en paral·lel al riu, anem baixant en forta pendent sota bosc, direcció nord, passant sota el Roc de la Balmère. Sempre seguint el sender molt evident, anem baixant fins arribar a la zona equipada, on el riu s'estreteix i hem de anar per les passarel·les habilitades i ponts penjants. Estem a les Gorgues del Carançà.
Una vegada les deixem enrere, trobem el captador d'aigua, per on seguim el sender, encara amb alguna passarel·la més. Desprès, sempre direcció nord, seguim el camí excavat a la roca, per on passa l'aigua captada. El riu i les seves gorgues, van quedant molt avall d'on anem caminant i el camí es molt aeri i equipat amb cable, però amb espai suficient com per passar-hi sense acusar vertigen, els que el pateixen.
Arriba un punt on hi ha una cruïlla on s'indica la baixada cap a Thuès. Deixem el sender que segueix direcció nord i comencem a baixar fent llaçades, primer direcció (NE) i desprès al est, per arribar un altra vegada a baix el riu, que travessem i seguim baixant per l'altre costat. seguint-lo ja fins anar a sortir a la zona d'aparcament, d'entrada a les Gorgues. Continuem per dintre el poble, per anar a buscar el bus, que ja ens està esperant.

Sortida de travessa
Distància recorreguda         26 km.
Desnivell acumulat              + 848 m.    - 2.195 m.