20161112

Volta per la Reserva Natural del Bosc de la Massana, des de La Vail

Aquesta sortida l'hem planificat perfer-la amb la Colla Excursionista l'Isard, de Bescanó. Ens hem aplegat 21 caminants, per gaudir d'una molt bonica ruta i un bon dia per caminar.
Des de la sortida de Le Boulou, agafar la D-618 per desprès de passar S. Andrée, sortir a la rotonda, i anar a buscar la carretera que va a La Vail. Una vegada som al poble, el passem i uns 500 m. més amunt, hi ha una zona d'aparcament, on hi caben bé els cotxes.
Comencem caminant direcció al poble i anem a buscar l'església, per on hem de baixar a buscar la riera, travessant-la i agafar la pista que va pujant. Seguim marques de color grog. Un poc mes amunt, trobem un pal indicador sense rètol. Hem de continuar pujant a la dreta i a partir de aquí comença una pujada constant i amb bona pendent. La direcció es sud, sud-est. La nostra referència, a l'esquerra, es el Roc de Montbran, una formació rocosa que sobresurt. Seguim pujant i ja deixem el Roc per sota nostre i quan arribem a l'altura del Roc de les Medes, ens parem per descansar i esmorzar.
Seguim la nostra pujada i comencem a trobar exemplars de faigs de gran dimensió i també tres teix centenaris. Continuem fins arribar a la cota 920 i desprès fem una petita baixada fins al Coll de l'Aranyó per seguir pujant per una bonica fageda, deixant el Pic de l'Aranyó per sobre nostre, fins arribar al Coll dels Tres Faigs (1.041 m). Estem un centenar de metres per sota la carena i a la vora del Puig de Quatre Termes. Fem un petit descans i seguim el camí que segueix per dintre la fageda. Quan hem recorregut uns 230 m., ens desviem pujant cap a la dreta pel mig de la fageda, per anar a contemplar el que queda d'un antic pou de glaç. La referència, es un faig molt gran que es distingeix des de baix el sender i ques està uns 40 m. per sobre nostre. Tornem a baixar al sender i més endavant, trobem un indicador de camí per baixar cap a La Vail i també per anar a la font de Noufonts. Seguim el nostre camí en la direcció que portàvem i que gira cap al nord-est per una carena que es tot un prat, per on anem baixant. Quan s'acaba el prat, ens hem de decantar cap a la dreta, per seguir el sender que ens endinsa a un bosc on hi ha bonics exemplars de roure i arribem a les Barraques de les Colomates, refugis pastorals, una de elles, habilitada com a refugi lliure.
Per la vora del refugi, baixem direcció sud pel camí que ens porta a baix al prat, on hi ha un tancat per bestiar, i a la riera de la Maçana, que travessem. Ens trobem a una zona amb una biodiversitat única, reconeguda a nivell europeu.
Seguim caminant a la vora de la riera i aquí, les marques canvien a color vermell. Anem seguint aquest bonic camí pel mig de les fagedes i rouredes. Des de on hem creuat la riera, caminem uns 200 m. i al altre costat de riera hi ha la font de les Colomates. Seguim el camí, que va girant cap al oest i desprès a nord, fins arribar a un coll, on hi ha cruïlla de camins. El que venim, i al davant nostre un altre que hem de seguir a l'esquerra i direcció nord-oest, que torna a tenir marques grogues. Ens portarà cap al coll d'en Verderol i més endavant al Corral dels Porcs, una caseta construïda en pedra i que sembla s'utilitza com a refugi. Aquí fem la parada per dinar.
Desprès seguim el sender i arribem al Coll de la Plaça d'Armes, on per la dreta baixa un camí, cap al Rimbau. Nosaltres seguim en la mateixa direcció que portem i enfilem la pujada a la Torre de la Maçana. La Torre, que formava part del sistema defensiu establert per Jaume III, te una situació immillorable, a sobre un turó i vista a 360º. Ens permet, veure tot el recorregut que hem fet: La Vail, els rocs de Montbran i el de les Medes, els colls de l'Aranyó i dels Tres Faigs, la carena, el bosc de la Maçana, que arriba fins on som. Tota la costa vermella i les platges, amb Collioure i Argelès.
Continuem camí direcció nord, seguint els pals indicadors, direcció La Vail. El camí baixa per la vesant nord, ben definit i amb bona pendent fins al Coll del Pomer. Aquí, ens desviem cap a l'esquerra, per anar seguint un corriol que baixa tot un primer tram on hem de seguir les fites que trobem. Més avall, ja s'hi veuen marques grogues que ens porten fins a baix a la pista, on hi ha bestiar tancat. Seguim cap a la dreta cinc minuts, fins arribar als cotxes.

Distància recorreguda        16 km.
Desnivell acumulat              1.073 m.