20170112

Llaès (Ripollès): Volta per les Baumes, Morro de Quer i La Cau.

Bonica i complerta sortida la que hem fet avui, els Caminants dels dijous. Aproximació per Olot, Vallfogona i Llaès, deixant els cotxes a sota el castell de Sant Bartomeu.
Comencem a caminar seguint el camí marcat de la Itinerànnia direcció est, passant per la part de darrera de la muntanya i anem a sortir a la casa de l'Hostal. Seguim la pista cap al est, indicada direcció Vallfogona del Ripollès. Caminem per aquesta pista, que ens portarà fins a la casa el Teixidor, on entrem fins al pati per poder contemplar la seva façana. Retrocedim uns metres i agafem la pista que surt a l'esquerra, cap al (SE) per la part de baix de les edificacions. La seguim durant quasi 200 m. per baixar un corriol cap a la dreta, pel mig de les feixes de camps durant uns 750 m., per tornar a sortir a la pista, a una cruïlla. Aquest tram també es pot fer per la pista.
Ara, seguim recte pel camí que baixa per la dreta i ens pocs metres ens porta a la balma de Teixidor. Desfem camí fins a la cruïlla i agafem la pista que surt cap a la dreta (NE) que va seguint el perfil de la muntanya i passa per sobre la balma. L'anem seguint durant 850 m. i abans de passar la riera de Milany, baixa un corriol a la dreta, que ens permet anar al Salt del Molinot, per on salta l'aigua d'aquesta riera. Avui, amb el fred, hi ha bons caramels de glaç per tot el salt. Desfem camí, pujant fins a la pista i  la seguim, girant cap al oest i planejant. Més endavant, fem una pujada i girem a sud tot planejant, i ja tenim a la vista la casa de Massats. Passem per la part de darrera la casa, i per l'esquerra del camí que comença a baixar, surt un corriol que anem seguint, primer una mica brut i desprès més net, però ben traçat. El primer tram puja suaument, fins que comencem a fer llaçades, on la pendent ja es més pronunciada fins a dalt on trobem un camí més ample. Seguim pujant i més amunt, deixem aquesta pista, agafant un corriol a la dreta, i sense camí definit i per dintre bosc, seguim pujant direcció (NE) fins anar a trobar un altra vegada la pista. Estem a una zona d'avellaners i prat. Més endavant direcció est trobem una segona font i una basa. Seguim amunt, primer girant a (SE) i desprès a (NE) fins anar a parar al coll del Barretó. Tenim a la vista Sant Jaume i ens hi acostem per desprès tornar a desfer camí fins al coll. Hi ha pal indicador i agafem el camí marcat d'Itinerànnia que surt direcció nord, per desprès anar girant a oest fins arribar al Morro del Quer. Un excel·lent mirador des d'on podem contemplar tot el trajecte que hem fet, vistes fins a Bellmunt, Pirineu, Pedraforca. Ens podem embadalir una estona.
Seguim la pista amb marca groga i desprès d'un estona, anem a para a la casa de Milany, que la passem pujant per darrera. Seguim la pista i uns 650 m. més enllà, la marca groga, ens fa abandonar la pista i baixar a l'esquerra (NO) per un corriol que baixa ràpidament. Arribem a un punt on a l'esquerra, surt un altre corriol fresat, que ens portarà a la balma de les Fleus. Desfem camí i seguim baixant pel corriol marcat amb grog, fins que trobem un corriol que puja cap a la dreta i que seguim, deixant el principal (ens portaria a la pista entre salt del Molinot i Balma de Teixidor). Ara, pugem primer direcció (NO) i desprès nord. Abans d'arribar a la conca de la muntanya, per l'esquerra baixa un corriol que en pocs metres ens porta a la Baumassa, la ultima gran balma que visitem avui. Tornem a pujar i seguim camí, tombant al altre costat de conca i anem pujant cap al oest fins arribar a dalt al Pla del Morral. Parem per descansar i dinar.
Desprès, hem d'anar girant cap a nord fins a trobar el que sembla una pista herbada, que va entre mig del bosc de pi i girant cap a (NO) ens porta, pujant suaument, a l'ermita de la Mare de Déu de la Cau. Des de l'entrada i direcció nord, ja veiem les marques de PR i la groga del corriol per on baixarem al coll d'Olí (pal indicador). Seguim direcció Llaès (45 minuts) i baixem per una pista durant uns 360 m. per agafar, seguint la marca groga, a ma dreta un corriol que baixa ràpidament i anem a sortir,  bastant més avall a la casa l'Hostal, on tanquem el cercle i ja desfem camí fins als cotxes.