20170104

Mare de Déu del Mont des de Beuda - Baumes de Cingle Petit

Primera sortida del nou Any, amb un toc interessant per la descoberta de les Balmes del Cingle Petit i la baixada pel Pedró de Sant Jaume i el Pujant d'en Vilà.
Deixem els cotxes al mateix Beuda i sortim caminant per la carretera que surt cap al NE, seguint el GR 2, fins un punt que la deixem per entrar cap a l'esquerra per un camí que va a buscar la riera per dintre bosc. També es pot anar seguin la carretera fins a Pla del Bosc, per agafar la pista (N) fins a trobar l'indicador de pujada al Mont.
Seguim el corriol, marca groga, fins a trobar la cruïlla de pujada (esquerra Castellot, dreta Rocapastora) pugem pel de la dreta, que passa a la vora de Can Oliveres i el seguim, passant per Les Envistes i el Salve Regina, fins a dalt la carretera que va al Mont. La seguim cap a l'esquerra, fins a la font de Rocapastora. Per darrera la font, puja una traça, que va a buscar més a dalt la paret de la cinglera, on trobarem el corral del Abat (balma, amb restes de construcció). Retornem fins a la font i a la carretera.
Continuem seguint la carretera direcció Sous, durant uns 160 m. i al revolt, hi ha un corriol que baixa per l'esquerra. No està marcat i baixa amb molta pendent. Hem refet i deixat fites, perquè es pugui seguir millor. Quan hem baixat uns 50 m. de quota, hem d'anar cap a la dreta, a trobar la lleixa de la cinglera, on estan les Balmes del Cingle Petit. Només entrar-hi ja trobem la primera, i hem d'anar resseguint a vora paret direcció oest, per veure les altres que hi ha. Trobareu una esllavissada, que teniu de salvar i seguir el més prop possible de la paret. Finalment, anireu a sortir a una canal de grans pedres, per on hem de pujar, fins un punt on tindríem de grimpar. Cal anar cap a l'esquerra, per seguir pujant sense grimpar i anar a sortir al pla. En aquest punt, a l'esquerra, surt el corriol que ens portarà fins al mirador, una zona de pedra, des d'on hi ha una vista a tota la vall i a radera, el Monestir de Sous. Aprofitem per esmorzar, ben solejats i amb un paisatge preciós al davant nostre.
Desfem camí fins al pla per on hem entrat al mirador i seguint la traça direcció nord, anem a sortir a la carretera al costat mateix del Monestir de Sant Llorens de Sous. Hi fem visita, i seguim pujant a la carretera i desprès pel corriol que surt a ma dreta i que ens pujarà fins a tornar a trobar-la més amunt. La seguim fins al revolt i a l'esquerra, segueix pujant i hem de passar una porta en fusta; el sender ens puja fins a dalt al Santuari del Mont, des d'on tenim vista privilegiada, a la Garrotxa, fins al mar i tot el Pirineu.
Desfem camí fins a baix a la carretera, passant la porta de fusta. Ara, la resseguim baixant, fins a trobar un transformador de llum, per on puja la línia. Pel seu costat, baixem aprofitant que està net de brossa, fins a baix al Pla de Solls. Des d'on hem baixat, ens dirigim cap a la dreta i en diagonal pel Pla (SO) fins a trobar una pista que puja direcció sud, que seguim. Comencem a baixar des de la quota 960 aproximadament. Primer seguint la pista, però desprès hi veiem dreceres, que estan bé per seguir-les amb fites, on també n'afegim. Anem travessant la pista per les dreceres, fins que hem baixat uns 160 m. de desnivell on quan tornem a trobar-la, seguim cap a l'esquerra, primer planejant i després pujant per l'esquerra, seguint un corriol que puja uns 7 o 8 metres per sobre la pista, direcció est primer trobem una plaça carbonera i de seguit ens porta fins al Pedró de Sant Jaume. Seguim el corriol direcció est uns metres i desprès baixa direcció sud fins a trobar un camí. Seguim a l'esquerra,  uns 170 m. per anar a trobar i veure l'Alzina del Malpàs. Desfem camí fins la cruïlla per on hem baixat i ara seguim recte (O) i el seguim uns 40 m. per desprès girar a l'esquerra (S), baixant força dret fins a les Planes d'en Vilà, on parem per dinar.
Seguim camí, baixant primer suaument fins als pujant d'en Vilà, on baixa fent unes ràpides llaçades de fort desnivell fins a baix prop de la carretera, on hi ha una casa i finca tancada per filat. El passem i seguim a la vora del filat. Més avall, provem de seguir un camí que surt a l'esquerra, marcat al mapa de l'Alpina, però està força brut. Tornem a entrar a la finca i seguim el filat fins més avall, on trobem una sortida. Uns metres més avall, torna a estar tancat i passem per sota el filat fins a baix la carretera. A partir de aquí, el millor es anar seguint la carretera fins a Beuda, que ja està a la vista.
Natros, hem entrat per uns camps que els hem trobat tancats amb cintes i finalment també hem anat a sortir a sota el poble, però el millor es seguir la carretera a dalt.