20170209

Garrotxa: Coll de Beç - Els Trulls - Lliurona - Escalers - L'Orri

Una molt bonica sortida per la Garrotxa profunda. Cal advertir que, per resseguir-la cal estar molt acostumat al seguiment de vells camins, semi-perduts en algun tram. Hem tornat a refer algunes fites, però lo millor es portar la traça del gps carregada.
Sortida des del Coll de Beç, baixant per un camí que hi ha a la dreta de la pista, direcció NO i desprès girant a E, sempre baixant. Quan ja som a baix i hem passar el torrent de l'Orri, uns metres més enllà, sur un camí que puja a l'esquerra i que agafem per acostar-nos a la cova de l'Orri. (Hem de pujar pel camí fins a trobar una corba tancada a l'esquerra. Per la dreta de la pista, baixa un corriol, que ens porta directament a la cova). Tornem a desfer camí fins prop del torrent.
Anem seguint el camí. on trobem alguna marca groga, va planejant i baixant direcció est, fins a trobar el torrent de Lliurona. A partir d'aquí, tornem a guanyar alçada pel camí. Hi ha un punt, on per l'esquerra fem una drecera per un corriol, per tornar a sortir més amunt al camí. Continuem pujant fins arribar als Trulls, un grup de cases en runes. Hem d'estar atents, perquè per la part esquerra del camí,  puja un corriol amb fites, que hem d'agafar, pujant cap a la Collada dels Trulls. Desprès, planegem i baixem fins al Clot de la Roca, on tornem a creuar el torrent de Lliurona i anem pujant ja de cara a Lliurona, passant per can Vim, i anem a sortir a Sant Andreu a dintre el poble, on hi ha gent que hi viu i està reconstruint algunes cases i equipaments.
Seguim fins al coll de la Creu, per anar a veure les vistes a mar i retrocedim per seguir la carretera direcció a Albanyà, fins al Casalot, una masia que hi ha a la vora de la carretera.
Desprès seguim la carretera direcció Albanyà, durant uns 800 m., passant pels Amorriadors i agafem a l'esquerra una pista direcció S, i que desprès gira, tot planejant, cap a SO passant pels camps del Ermadà. Al altre costat dels prats, hem d'anar a buscar un sender que comença a baixar suaument direcció oest i uns 500 m. més enllà hem d'agafar un corriol que surt cap a baix, a l'esquerra.
A partir d'aquí comença la dificultat de resseguir camins. Només anirem trobant alguna fita que hem refet, i ens serveix per enfilar els Escalers de can Barral, que ens baixaran fins al riu Borró. Quan hi arribem, girem a la dreta uns metres, per anar a veure el Gorg Blau. Desprès, hem de passar pel riu (sec), uns 40 m. i a la dreta, veiem pintada de vermell una fletxa a una pedra. Hem de girar a la dreta i entrem de cara a un altre gorg, que segons documentació aportada pel company Pau Allué, es el gorg de Polí (ara sec) i el Salt de la Pollina. Hem de buscar, i a l'esquerra s'endevina un corriol, al principi brut, però que de seguida trobem una pintada vermella a una pedra al terra i ja es veu, fresat, el corriol que puja. Anem pujant seguint les marques vermelles i ens hem d'anar arrimant cap a la dreta, a prop de les roques que hi tenim. Veurem fites i hem d'anar seguint-les, però sempre cap a la paret, pujant l'escaler i desprès arribem a una zona que hi fa un replà. Hi ha una fita, i a la dreta hem de seguir unes pintades blaves, que segueixen per la paret de roca, donant-li la volta. Seguim el corriol i més amunt, trobem una cruïlla, on per l'esquerra es veu una traça, que seguim direcció S, deixant el camí més fresat (que també ens portaria a l'Orri). Acabem de pujar pel costat d'un filat i ja tenim molt a la vora l'Orri, però ens parem abans per dinar.
Seguim desprès, vorejant la casa i per la pista, ja ens arribem fins al Coll del Beç.