20170211

Osona: Volta pels Castells de Centelles.

Sortida amb la Colla Isard, de Bescanó.
Deixem els cotxes, direcció a S. Feliu de Codines, quan ja estem a les ultimes cases que hi ha, a ma esquerra de la carretera. A la dreta, hi ha un petit espai per deixar-hi varis cotxes. Avui, ens ajuntem divuit caminants de la Colla.
El camí de sortida el trobem només retrocedint uns passos i a la nostra esquerra surt una pista asfaltada. Als pocs metres, segueix un altra pista sense asfaltar i marcada am grog, que es la que seguim. Aquest camí va pujant direcció a la cinglera, fins que acaba convertint-se amb corriol (pintura groga) que ens va enfilant i girant direcció sud. Aquest corriol, te uns passos on està equipat amb cables i graons de ferro a la roca, perquè sol haver-hi gel i seria perillós. Finalment arribem a dalt al Morro de Porc.
Passem una tanca que hi ha i per darrera la roca, acabem pujant a sobre la cinglera del Morro, desprès baixem per l'altre costat fins a la raconada de la vall i en lloc de seguir el camí indicat cap a Puigsagordi, girem a l'esquerra, direcció SO, per anar a trobar el Corral de la Rovira. Passem fins a Coll d'Arenes i a la cruïlla, agafem el camí que baixa direcció oest, al altre costat de la pista asfaltada, deixant-lo uns metres mes avall per seguir un sender que ens porta fins a la Font de la Sauva Negra. (També s'hi pot anar, seguint baixant uns metres més per la pista i agafar un camí que surt cap a l'esquerra i també hi fa cap).
Seguim el sender des de la font que ens puja fins a un camí, que seguint-lo a la dreta ens portaria a la Casanova del Castell. Natros, agafem el que puja cap a l'esquerra i ens porta al Collet de la Terma o també anomenat de Sauva Negra. Seguim, baixant direcció SO i fem cap a un prat que seguim, anant a sortir a un prat més gran amb bones vistes a baix la vall i també ja, al castell de Castellcir. Anem resseguint la cinglera, girant cap al O i agafem un corriol, que seguint-lo i passant alguna tanca, ens porta de dret al castell de Castellcir o de la Popa, per la forma singular de la roca on està assentat. Es tracta d'un castell romànic, documentat des del 1014, en una època anterior, se'l coneixia com a Castell de Tenes. Es troba a la comarca del Moianès.
Desprès de la visita, seguim el camí que baixa cap a la dreta, primer direcció NE i desprès E, que ens porta fins a Coll de Prims i des d'aquí cap a La Rovira dels Cerdans. Seguim baixant per la pista fins que arribem a un punt, on a la dreta surt un camí tancat amb una cadena, i seguint-lo ens porta fins al Castell de Sant Martí. Es una fortificació medieval on la major part de l'estructura es dels segles XV o XVI, però com a castell ja estava documentat, des del 898, com a Castell de Sant Esteve. Donem la volta a tota la paret del castell, per la part de la cinglera i tornem on estava el pont d'entrada. Aquí fem parada i aprofitem per dinar.
Desprès desfem camí fins a la pista, que ens va baixant direcció N, cap als Emprius des d'on encara tenim una bonica panoràmica del castell, si mirem enrere. Quan la pista va girant cap al est, i abans que enfili cap al SE, a ma esquerra hi surt un corriol que puja uns metres i a dalt ja hi trobem marques grogues. Seguim aquest camí, que planeja força i en suau baixada passa pel Racó de la Guilla. Trobem a la dreta un camí que ens baixaria a la carretera, seguim a l'esquerra pujant, i sortim a tocar la masia de la Rovira de Baix. Quan trobem la pista que ja ens portaria a la casa, tornem a girar cap a l'esquerra planejant. Més endavant deixem el camí pintat de grog (encara que si hi continuem, també aniríem a parar a trobar el camí per on hem pujat al mati) i baixem per la dreta, passant per un terreny en pendent, per on s'hi filtra aigua. Ja som a les Vinyes del Gall i seguint direcció N, de seguida trobem el camí per on hem pujat. Només ens queda desfer-lo per arribar als cotxes.