20171007

De Planoles al Costa Pubilla i Nevà

Bonica sortida pels cims de la serra de Montgrony. Deixem els cotxes, al costat del camp de futbol de Planoles.
Sortim direcció E. seguint les marques grogues del camí. Passem al altre costat de riu. El camí està marcat amb color grog. De seguida deixem la pista per agafar un corriol que puja direcció S., per la dreta, amb força pendent. Va a sortir a dalt a un camí, on girem a la dreta i als pocs metres, seguim a l'esquerra per corriol que va a sortir a una pista que a l'esquerra, va a Can Gasparó. Nosaltres la seguim a la dreta i al cap de uns metres la deixem, seguint el corriol que puja a l'esquerra, marcat amb grog. Arribem al Pla del Prat i per seguir el camí, l'hem d'anar a buscar a la dreta, per la vora d'un arbre més gran que la resta. Per aquest sender direcció SO, fem cap al Prat de Dalt, hem de passar un filat, i també hem d'anar a seguir el camí per la part de la dreta. Desprès, enfilem un camí que aviat puja amb fot desnivell fins al Coll Garroter.
Des d'aquí, a la nostra esquena, tenim la vall de Ribes i tota la carena del Pirineu. Al davant nostre, ja veiem la carena de la Serra i el Coll Roig. Seguim el camí amb marca groga, que ens hi va acostant seguint la direcció SO. Arriba un punt on els senyals grogs continuen també per la dreta, pujant per un terreny on el terra es més rogenc, natros continuem pel camí planer que va girant. Quan som al Coll Roig seguim pel costat del filat i arribem a la Font Negra. Seguim el camí i anem a parar sota un búnquer de metralladora, anem a buscar el camí que puja a la vora d'un pi solitari, que queda a la nostra esquerra. El camí va girant a SE. per anar a parar al Coll de la Coma Ermada, on ja anem enfilant pel costat la tanca, fins a dalt al pic Costa Pubilla, punt culminant de la sortida.
Des d'aquí la vista ja es espectacular, amb tota l'espinada de la Serra i vista a les dos vessants. Ens arriba la vista al Catllaràs, Serra d'Ensija, Pedra Forca, Cadí-Moixeró, La Tossa d'Alp, Puigpedrós, cims Andorrans i al nord tota la serralada des de la Collada fins al Puigmal, Balandrau, Torreneules, Gra de Fajol, Serra Cavallera, Taga i Sant Amand.
Seguim i passem pel Roc dels Llamps, des d'on baixem al Coll de la Bona. Des d'aquí ja comencem a baixar direcció N. pel mig del prat, cap al Puig Molar. Aquí, a l'esquerra surt una pista, que anem seguint uns 300 m. i desprès la deixem. Hi ha una pedró que sembla un monòlit on està la marca groga del baixant, seguim més avall per dintre bosc, anant a buscar un camí que trobem més avall i que ens baixa fins a Les Saleres. Aquí també hi arribaríem seguint la pista que hem deixat a dalt.
Aquí girem direcció NO. i anem seguint el camí marcat amb color grog, que ens baixarà fins a Nevà. Des de Nevà seguim el camí direcció Planoles, marcat amb grog i que ens va baixant direcció E primer i desprès N. fins a Cal Vinyàs. Desprès la pista arriba a una cruïlla, seguim marca groga, girant a la dreta i baixem fins a la riera. Aquí hem d'agafar el camí que torna a pujar (el de la dreta). Hem d'anar en compte perquè quan ja hem fet tota aquesta pujada i anem planejant, hi ha un punt on hem de deixar aquest camí i baixar a l'esquerra per un corriol. En aquest punt hi ha al terra una pedra amb la pintada groga; compte perquè el camí per on venim segueix recte. Anem seguint la marca groga que ens portarà fins al Alberg Marista, des d'on baixem fins al riu, passant al altre costat i seguint-lo fins al camp de futbol, on tenim els cotxes.
Aquest últim tram des dels Maristes, crec que s'està perdent i pot ser seria millor seguir el camí que surt des del Alberg i sense passar al altre costat de riu, anar a sortir al camí on hem passat al matí i desprès, passant el riu, desfer un tros fins als cotxes.

Distància                 13,4 km.
Desnivell                  1.075 m.
Temps, sense descans    7 h.

Enllaç a la traça  https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=20157830

Fotos Milio:  https://photos.app.goo.gl/XwXPk35M24Wy1rYh1
Montse:      https://photos.app.goo.gl/y4O8iocPub6e2gcg2
Joan: https://drive.google.com/drive/folders/0B234NxZbuUkYekpMQWc3UjkyV1U?usp=sharing